Honda Civic Type R vinnare

av Teknikens Världs Stora Bilpris 2019

Många var kallade, men endast tio blev utvalda till finalen i Teknikens Världs Stora Bilpris 2019. Tio bilar som utmärkt sig under året eller som förväntningarna är höga på. Och endast en kan vinna!

Du som kan din Teknikens Värld vet att detta inte är ett biltest. Deltagarna kommer i olika storlekar, olika klasser och har olika drivmedel. Det här är finalen i Sveriges mest prestigefyllda tävling – Teknikens Världs Stora Bilpris. Framröstade av redaktionen står nu tio bilar på startlinjen. Audi A6 har imponerat med komfort och klass, Ford Focus med mycket bil för lite pengar. Honda Civic Type R har överträffat sig själv medan Hyundai Kona ger lång räckvidd på el, liksom koncernkusinen Kia e-Niro. Jaguar I-Pace utmanar Tesla och Mercedes A-klass är bättre än någonsin. Volkswagen Touareg är stor, stark och förhållandevis billig, Skoda Karoq är praktisk och verkligen billig, och nya Volvo V60 är den nya folkhems-Volvon. Så… vem vinner årets pris? Läs hela artikeln.

1. Honda Civic Type R

honda civic type r 2019

Foto: Patrik Lindgren

Man brukar säga att man inte ska döma någon efter det yttre och det har väl aldrig stämt så bra som i fallet Honda Civic Type R. Nästan alla i testlaget kan skriva under på att Civic Type R är ful. Så pass ful att chefredaktör Engström hoppas att ingen av de andra föräldrarna ser honom när han hämtar på dagis. Som om det skulle vara bilen som är problemet…
Det märkliga är att det inte gör något, vi kan stå ut med den pubertalt tillkrånglade formgivningen eftersom Civic Type R är så förbaskat bra. Det är långt ifrån varje år vi har med en sportbil på listan och ännu mer sällan placerar de sig så här högt. Men i år händer det.

Hondan gjorde ett bejublat framträdande på årets Bankalas på Knutstorp där den knep en femteplats, strax bakom fyran Porsche 911 GT2 RS och trean McLaren 570S. Det säger något om vilken nivå Civic Type R är på. Därtill satte den varvtider som var fullt jämförbara med Alpine A110 och Porsche Cayman GTS – bilar som kostar ungefär dubbelt så mycket. Civic Type R har dessutom satt rekord för framhjulsdrivna bilar på Nürburgring och den vann, inte minst, vårt stora GTI-test i somras. Nästan oavsett körförmåga uppfattar alla förare den som lättkörd, vilket inte borde vara möjligt med så mycket effekt på framhjulen.

Det märkliga är att Honda har tagit i från tårna och stoppat in massor av effekt och vridmoment utan att det påverkar körbarheten, Civic Type R är lättkörd som få. Vi är av den bestämda uppfattningen att det inte går att hitta mer prestanda och körglädje för så här lite pengar någon annanstans just nu. Då är vi beredda att stå ut med ett kjolpaket som är lika onödigt som chefredaktörens skägg.

Motivering: Honda Civic Type R går som snabbtåget men är betydligt mer underhållande. Den är rymlig som en familjebil, kostar som en familjebil men går som en supersportbil och levererar äkta bilglädje. Därför utser vi den till vinnare av Teknikens Världs Stora Bilpris 2019.

honda civic type r 2019 interior

En förarmiljö som bjuder på mycket glädje och inspirerande körning varhelst du vill.

Marcus Engström om Honda Civic Type R: Det här gott folk, är inget annat än riktig renodlad körglädje – och det är därför Honda Civic Type R vinner Teknikens Världs Stora Bilpris 2019! Vi lever i en övergångsperiod mellan konventionella drivmedel och framtidens drivmedel, och vi lever i limbo. Ingen av oss kan med hundraprocentig säkerhet säga ”köp en elbil, det är bra även om fem år”.

Kona Electric var länge en favorit i årets omröstning, men så frågade vi oss var wow-känslan var. Och svaret var… ingenstans. Men i Honda Civic Type R är det WOW! Rakt igenom. Släpp loss de 320 hästkrafterna och låt det superkompetenta chassit hjälpa dig genom kurvorna så förstår du vad vi menar. Bra jobbat Honda!

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *