Honda visar CR-V Hybrid Prototyp vid motormässan i Frankfurt

• Hybrid-teknologi från Honda kommer för första gången att finnas tillgänglig i en SUV-modell i Europa
• Hybridprototypen behåller den bekanta silhuetten av världens mest sålda SUV, under förhandsvisningen av den europeiska versionen av alldeles nya CR-V
• Intelligent Multi Mode Drive (i-MMD) hybridsystem innefattar en 2.0 liters i-VTEC bensinmotor och två el-motorer för en sömlös känsla av kraft och vridmoment
• Hybridsystemet är en del av en två-alternativsdrivlina tillsammans med en 1,5 liters VTEC TURBO bensinmotor

Honda kommer att visa sin CR-V Hybrid Prototype vid motormässan i Frankfurt. Hybridprototypen är Hondas första eldrivna SUV någonsin att bli tillgänglig i Europa. CR-V Hybrid Prototype har fått en omgjord styling som ger en skymt av den kommande europeiska specifikationen för CR-V-modellserien.

CR-V Hybrid Prototype är den första från den helt nya CR-V-serien som visas på en motormässa i Europa. Den behåller den bekanta silhuetten, den som tillhör världens mest sålda SUV, med får nu en ny evolutionär design som är både sofistikerad och sportig. Bredare, högre och längre än den tidigare versionen – den nya CR-V:ns Hybrid Prototype har en fräsch exteriör styling, med en bredare ställning genom bredare och muskulösare hjulbågar. 

Den nya SUV:en når en balans av elegans och atletism genom tunnare A-stolpar som ökar bilens axelvolym, men också en större hjul- och däckkombination. Skarpare konturer är tydliga på motorhuven och den bakre fjärdedelen, och nosen införlivar Hondafamiljens senaste ”ansikte” med dess egna strålkastargrafik. 

Två-motor i-MMD (Intelligent Multi-Mode Drive)-systemet i CR-V Hybrid Prototype har en elektrisk framdrivningsmotor, en 2.0-liters i-VTEC fyrcylindrig Atkinson-cykel bensinmotor för generering av el-energi och framdrivning samt en separat elektrisk generator-motor. Hybridsystemet kräver inte en konventionell växellåda, utan är istället utrustat med utväxling som bygger på ett fast förhållande som skapar en direktkontakt mellan de rörliga komponenterna vilket gör det möjligt för en smidig överföring av vridmomentet inom systemet.

i-MMD-systemet avgör hur bränslet och elenergin skall användas på det mest effektiva sättet, vilket innebär att föraren inte behöver justera mellan de tre körlägena; EV Drive, Hybrid Drive och Engine Drive. 

I EV Drive, får framdrivningsmotorn sin kraft enbart från batterierna, vilket ger en körning med noll-utsläpp. I Hybrid Drive, ger bensinmotorn kraft till den elektriska generatormotorn, som i sin tur ger kraft åt den elektriska framdrivningsmotorn. I det här läget leds överskottsenergin från bensinmotorn tillbaka via generatormotorn för uppladdning av batterierna. I Engine Drive, drivs hjulen direkt av bensinmotorn med en ”on-demand” toppeffekt-boost som blir tillgänglig från den elektriska framdrivningsmotorn.

I de flesta statskörningssituationer växlar bilen mellan Hybrid Drive och EV Drive för att ge optimal effektivitet. Engine Drive kopplas in vid behov för snabb acceleration och för effektiv motorvägskörning.

2018-års CR-V kommer också att utrustas med Hondas 1.5 liters VTEC TURBO bensinmotor, där man kan välja mellan en 6-växlad manuell låda eller den kontinuerligt variabla ”CVT”-växellådan. Den helt nya CR-V kommer inte att finnas med diesel-drivlina på den europeiska marknaden.

Mer information om den helt nya CR-V för Europa kommer att finnas tillgängligt när produktionsspecifikationsbilen avtäcks tidigt nästa år. Den nya SUV:en kommer att få en officiell lansering på den europeiska marknaden under 2018.

Honda to unveil CR-V Hybrid Prototype at Frankfurt Motor Show