Civic 2017

Nästa steg i Hondas tillbakatåg: Civic halvkombi och prototypen av Type R intar scenen i Paris

  • Den nya europabyggda Civic halvkombi gjorde sin offentliga debut på Motormässan i Paris 2016
  • Civic Sedan med europeiska specifikationer gör sin debut i Europa
  • Honda överraskar besökarna med att låta prototypen av Civic Type R göra global premiär
  • Prototypen visar upp designinriktningen för nästa generations högpresterande halvkombi
  • Hondas försäljning fortsätter att öka under 2016 och märket fortsätter att vara ledande bland standardtillverkarna som det snabbast växande märket i Europa

Efter den framgångsrika lanseringen av ett uppfräschat bilsortiment under 2015, har Motormässan i Paris 2016 fått se Honda släppa loss sin senaste kavalkad av nya produkter för Europa. Presidenten och vd:n för Honda Motor Europe, Katsushi Inoue, och vice vd:n, Philip Ross, presenterade nya Civic halvkombi och prototypen av Civic Type R, samtidigt som man firade ett år av en stark europeisk försäljningstillväxt för det japanska märket.

Vid sitt tal på eftermiddagens presskonferens, kommenterade Inoue, ”Under 2016 har Honda haft en stark försäljningstillväxt med en ökning på 31 % jämfört med 2015. Det gör Honda till det snabbaste växande märket bland standardbilar i Europa. Lika uppmuntrande är vår breda tillväxtbas, med starka försäljningsökningar på de fem största europeiska marknaderna [Storbritannien, Tyskland, Spanien, Italien och Frankrike]. Dessutom är 60 % av dessa köpare nya för Honda.”

Nya Civic halvkombi

Nya Civic halvkombi, som byggs på Hondas tillverkningsanläggning i Swindon*, Storbritannien och exporteras globalt, innebär att Honda tar ett förändringens steg i kvaliteten i kompaktsegmentet.

En ny utvändig design innefattar en bredare, längre och lägre silhuett och är en vidareutveckling av den förra generationen. Inuti, ger förbättrade material en känsla av hög klass med en sportigare placering av sätet (sänkt med 35 mm jämfört med nuvarande modell).

Under huven ger Hondas nya sortiment av VTEC TURBO-motorutrustning spännande köregenskaper och snabb respons, tillsammans med den starka effektivitet som Honda är känd för. Komforten och köregenskaperna har förbättrats tack vare en helt ny fjädringskonstruktion som innefattar användandet av ett bakre oberoende multilänksystem.

Den nya bilen innehåller ännu mer av nästa generations avancerade teknik, med ett reviderat Honda CONNECT infotainment-system komplett med funktioner för Apple CarPlay™ och Google Android™ Auto. För första gången i Hondas kompaktsegment-utbud, är SENSING-sviten med aktiva säkerhetsfunktioner standard på alla modellnivåer.

Nya Civic halvkombi börjar säljas i Europa under våren 2017.

Nya Civic Sedan

Den nya halvkombin fick sällskap i Hondas monter av den europeiska versionen av den nya fyrdörrars sedanmodellen. Den nya sedanen som tillverkas vid Hondas produktionsanläggning i Gebze, Turkiet, har redan tagits emot positivt av kunder på andra marknader, särskilt då i USA där den har funnits till försäljning sedan slutet av 2015.

Den europeiska versionen kommer att finnas tillgänglig i hela Europas inland från och med våren 2017, initialt med en 1,5-liters VTEC TURBO-motor och ett val mellan en sexväxlad manuell växellåda och en CVT-automatlåda. Senare under 2017 kommer en 1,6-liters i-DTEC-motor att börja säljas.

Prototypen av Civic Type R

Bredvid de nya utmanarna i kompaktsegmentet, överraskade Honda med att presentera prototypversionen av nya Civic Type R. Prototypen förhandsvisar den aggressiva designinriktningen för den massproducerade Type R, där den europeiska lanseringen är planerad till den senare delen av 2017.

Den aggressiva främre stötfångaren markeras av en delad luftdelare med vingar i kolfiber och en sportig röd accentlinje. Flera spjälade luftkanaler gör stötfångaren bredare och diamantformade insatser täcker de formade luftintagen.

Hondas berömda röda ”H”-märke – som pryder alla Type R-modeller – är placerat ovanför en ny luftventil i bilens front. Det finns även ett nytt luftintag i huven, med en lufthuv som är monterad i mitten av en längsgående hålighet. Rökfärgade glas för LED-strålkastarna, blinkers och sidoblinkers speglar den mer aggressiva karaktären hos prototypen av Type R.

Sidokjolar av kolfiber löper längs hela hjulbasen, mellan 20 tums pianosvarta legerade hjul med röda accenter och 245-sektioners högprestandadäck. Förstorade hjulhus rymmer de nya hjulen.

En rejäl spridare av kolfiber löper under den bakre bredare stötfångaren, som ramar in tre helt fungerande slutrör med ett par riktningsvinklar på varje sida. Det mittersta slutröret har en mindre diameter och markeras i ljusröd metallic. Unika spetsar längs takens sidor pekar bakåt för en dramatisk, visuellt tilldragande bakvinge.

Vid presentationen av prototypen av Type R, sade vice vd:n Philip Ross, ”Type R sammanfattar Hondas racing-DNA, vår tävlingsanda och de högsta tekniknivåerna för prestanda. Med lanseringen i Europa under den andra halvan av 2017, är vi redo att ta oss an nästa kapitel av ”racerbilen för vägen”.”